Het project zit nu in de Bouwteamfase. Hierin is het schetsontwerp uit de PIP-fase uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp en vervolgens tot een definitief ontwerp voor de benodigde aanpassingen aan de infrastructuur. Op het moment dat er sprake is van een ‘go, worden de verdere acties van de bouwteamfase uitgevoerd, zoals de resterende voorbereidende werkzaamheden en onderzoeken. Het is nog niet bekend wanneer er sprake is van een ‘go’.
Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief Gebiedsontwikkeling VDL Nedcar
In de Bouwteamfase zijn de eisen rond bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC) opgehaald. Deze zijn grotendeels overgenomen in het uitvoeringscontract met de aannemer.
Er zijn gesprekken gevoerd met direct belanghebbenden in het gebied waar de aanpassingen aan de weg gaan plaatsvinden (plangebied). Dit zijn onder andere bedrijven die in het gebied liggen (Katoen Natie, Mitsubishi Motors Europe BV), hulpdiensten (brandweer, GGD, ambulance en politie), maar ook vertegenwoordigers van omwonenden, zoals Dorpsplatform Holtum, Dorpsraad Susteren en Stichting Gezamenlijke Buurten Comité Nieuwstadt.
Op een later moment zal de aannemer in een plan aangeven hoe hij invulling gaat geven aan de eisen bij de aanpassingen van de infrastructuur.
Het Provinciaal inpassingsplan (PIP) en de daarmee samenhangende besluiten (de Omgevingsvergunning Wabo, het besluit hogere waarden industrielawaai en de vergunning Wet Natuurbescherming) zijn op 8 februari 2022 onherroepelijk geworden.
Lees meer: Beroepen Raad van State op 8 februari 2022 ingetrokken - GOW VDL Nedcar
Vaststelling PIP en samenhangende besluiten
Op vrijdag 18 december 2020 hebben Provinciale Staten het inpassingsplan voor de uitbreiding van VDL Nedcar vastgesteld. In het inpassingsplan staat hoe de uitbreiding van het fabrieksterrein en de aanpassingen aan omliggende wegen worden uitgevoerd. Ook hebben Gedeputeerde Staten de benodigde omgevingsvergunning, Wnb-vergunning (stikstof), kapvergunning en ontheffing Wnb (soorten) verleend. Verder hebben zij een besluit hogere waarden industrielawaai vastgesteld.
PIP en samenhangende besluiten ter inzage
Het inpassingsplan ‘Uitbreiding VDL Nedcar’, bovengenoemde besluiten en alle bijbehorende stukken lagen van donderdag 7 januari 2021 tot en met donderdag 18 februari 2021 (6 weken) ter inzage. Tijdens deze periode konden belanghebbenden beroep instellen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In deze periode zijn er vier beroepen ingediend tegen de bovengenoemde besluiten. Vanwege de intrekking van alle bezwaren is de Raad van State niet meer tot uitspraak overgegaan en is het PIP en de daarmee samenhangende besluiten onherroepelijk geworden op d.d. 8 februari 2022.
De belangrijkste veranderingen aan de wegen zijn:
- Het aanleggen van een randweg om Yard E, vanaf het kruispunt Aan de Linde tot over de Geleenbeek waarna weer aangesloten wordt op de bestaande N276
- Het realiseren van een ongelijkvloerse kruising van de provinciale weg N297 met de Mitsubishi Avenue
- Het herinrichten van de provinciale weg N297 en de Dr. Hub van Doorneweg
- Het herinrichten van het kruisvlak op de provinciale weg N276 – aan de Linde (Nieuwstadt)
- De aansluiting van het viaduct van de snelweg A2 op de provinciale weg N297. Rijkswaterstaat neemt dit mee in haar project 'A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide'
Op de kaart (pdf, 1.7 MB) staan de aanpassingen aan de wegen inclusief de fabrieksuitbreiding ingetekend.
In opdracht van VDL Nedcar is een beeldregieplan opgesteld. Hierin is de landschappelijke inpassing geregeld van zowel het fabrieksterrein als de randweg. De regels bij het PIP borgen de uitvoering van dit beeldregieplan (pdf, 18 MB).
De fietsstructuur langs de N297
- Langs de N297 kunnen fietsers de bestaande parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer blijven gebruiken. Deze strook wordt deels verplaatst omdat er een nieuwe ongelijkvloerse kruising aan de N297 komt. Fietsers naar de Dr. Hub van Doorneweg kunnen de nieuwe ongelijkvloerse kruising N297 gebruiken. Alle fietsers kunnen veilig oversteken bij verkeerslichten.
De fietsstructuur langs de N276
- Vanaf de kruising Aan de Linde richting Sittard blijft de fietsstructuur zoals die nu is.
- Aan beide kanten van de N276 ligt een eenrichting fietspad, vanaf Aan de Linde richting Sittard. Dit blijft zo.
- De fietsoversteek van de Limbrichterstraat is recent al aangepast. Het verbeteren van de veiligheid voor het oversteken van deze weg was een wens van de omwonenden. De oversteek stond bekend als een onveilig punt op een route die veel wordt gebruikt door scholieren en recreatieve fietsers en wandelaars.
Voorheen moesten de fietsers direct 2 rijbanen oversteken, wat vooral tijdens het wisselen van de diensten en de spits minder veilig was. Er is nu een scheiding tussen de rijbanen, waardoor de fietsers per rijbaan kunnen oversteken. Op het midden- eiland kunnen fietsers zich veilig opstellen. Dit maakt oversteken sneller en veiliger.
Deze wens van omwonenden maakte oorspronkelijk onderdeel uit van de aanpassingen infrastructuur voor de gebiedsontwikkeling VDL Nedcar. De Provincie kon in 2022 echter op 4 plekken in Limburg zorgen voor een veilige fietsoversteek en heeft zodoende de fietsoversteek in dit kader al kunnen realiseren. - Het nieuwe, in twee richtingen bereden, fietspad langs Yard E ligt aan de oostkant van de randweg. Zo hebben fietsers een route die er voor de gebruiker aantrekkelijk uitziet.
- Alle fietsers kunnen de N276 veilig oversteken bij de verkeerslichten.
Dat wordt voor de hele provincie afzonderlijk bekeken en onderzocht. Dit probleem speelt immers ook op andere plekken in Limburg. Voor de lange termijn onderzoeken we dus een Limburg-brede oplossing.
Voor de kortere termijn zal vooral moeten worden gekeken naar de mogelijkheden van handhavend optreden door de politie en/of gemeente.
De Provincie Limburg heeft regelmatig overleg met Rijkswaterstaat over de aansluiting van het viaduct van de snelweg A2 op de provinciale weg N297. Dit wordt door Rijkswaterstaat meegenomen in haar project 'A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide'. Daarnaast stemmen de Provincie Limburg en Rijkswaterstaat onderling af hoe ze de doorstroming kunnen borgen en overlast tijdens de werkzaamheden voor weggebruikers, omwonenden en de omgeving zoveel mogelijk kunnen beperken.
Wat wordt er gedaan aan compensatie?
Er is regelmatig over compensatie gesproken met belangengroepen in de omgeving. Uit deze overleggen is een wensenlijst voor compensatie rond de onderwerpen natuurcompensatie, leefbaarheid, verkeersveiligheid & overlast en recreatieve verbindingen opgesteld.
De Provincie heeft in overleg met de beide gemeenten een pakket van maatregelen vastgesteld dat is gekoppeld aan het provinciaal inpassingsplan (PIP):
- Natuurcompensatie voor 30 hectare met name in en rond de kernen Nieuwstadt en Holtum.
- De instelling van een leefbaarheidsfonds voor de kernen Nieuwstadt en Holtum van elk €300.000.
- Gemeenten Echt-Susteren en Sittard-Geleen en Provincie investeren in groenprojecten voor de inpassing van de Randweg en de fabriek.
- Voor het aspect geluid is een aantal geluidsreducerende maatregelen gerealiseerd, o.a. in de kern Nieuwstadt.
- Het doortrekken van het fietspad N276 tot aan de Oude Rijksweg Zuid in Susteren .
- Het meenemen van projecten voor verkeersveiligheid en -overlast (met name voor fietsers) in de opgestarte gebiedsverkenning mobiliteitsopgave Westelijke Mijnstreek.
In deze kaart (pdf, 334 kB) staan de (deels) nog te realiseren compensatiemaatregelen ingetekend.
De gevolgen voor de luchtkwaliteit zijn heel minimaal en hebben vooral te maken met extra verkeer van en naar VDL Nedcar. De concentraties luchtverontreinigende stoffen in de omgeving van VDL Nedcar liggen nu (ruim) onder de wettelijke grenswaarden. En dat blijft zo, als VDL Nedcar uitbreidt.
Uit onderzoeken naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit (bij het PIP en het MER) volgt verder dat de kwaliteit van de lucht de komende jaren verder verbetert, ook als VDL Nedcar uitbreidt. Dat komt doordat auto’s en vrachtwagens steeds schoner worden. En ook doordat aan de uitstoot van andere bronnen steeds strengere eisen worden gesteld.
De uitbreiding van VDL Nedcar zorgt in beperkte mate voor extra geluid vanaf het industrieterrein en daardoor mogelijk voor een iets hoger geluidsniveau in de directe omgeving; dat in hoge mate door het wegverkeer wordt bepaald. Door de maatregelen te nemen zoals die in het provinciaal inpassingsplan staan, wordt de kans op (extra) overlast zo veel als mogelijk beperkt.
Maatregelen om geluidsoverlast te beperken
De toename van geluid afkomstig van het industrieterrein is het grootst ten (zuid)oosten van het industrieterrein, in de omgeving van Nieuwstadt. Dit komt doordat een deel van de activiteiten van VDL Nedcar na de uitbreiding opschuift in de richting van Nieuwstadt, op de terreinen die bekend staan als Yard-E en IPS. Ook vinden er in de toekomst meer transportbewegingen van vrachtwagens en personenauto’s plaats in de buitenlucht en kan het zo zijn dat er (vaker) ’s avonds en ’s nachts gewerkt wordt. Maatregelen die getroffen worden om de kans op overlast door activiteiten op het industrieterrein te verkleinen, zijn onder andere:
- Het (verplicht) uitschakelen van akoestische achteruitrijsignalering.
- Het uitsluiten van laad- en losactiviteiten in de nacht op bepaalde terreindelen.
- Het instellen van maximum rijsnelheden op het terrein van VDL Nedcar.
De groenvoorziening tussen IPS en de provinciale weg beperken het zicht op het industrieterrein. Dit draagt bij aan een positievere beleving van de nieuwe situatie.
Maatregelen om geluidsoverlast van wegverkeer te beperken
Naast het geluid vanaf het VDL Nedcar-terrein, ondervinden bijna alle woningen in de omgeving ook een geluidbelasting vanwege een of meerdere andere geluidbronnen. Bijvoorbeeld vanwege het verkeer op de A2, het verkeer op provinciale en gemeentelijke wegen of het treinverkeer. Daarom is bij de beoordeling van de gevolgen voor de geluidbelasting rekening gehouden met de samenloop van deze bronnen. Hieruit blijkt dat het geluid van wegverkeer bij veel woningen bepalend is voor de totale geluidbelasting op de woning. Binnen het project nemen we maatregelen die het geluid van wegverkeer moeten verminderen. Dit doen we vooral voor de woningen waar ook het geluid vanwege industrielawaai toeneemt. Het gaat concreet om de volgende maatregelen:
- Het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt op de nieuwe randweg en een gedeelte van de bestaande N276.
- Een nieuwe inrichting en een snelheidsverlaging naar 30 km/h op de gemeentelijke wegen Aan de Linde en Limbrichterstraat in plaats van geluidsreducerend asfalt.
- Het verplaatsen van de bestaande vrachtwagentoegang aan de N276 naar de N297 waardoor er minder vrachtverkeer langs de kern Nieuwstadt rijdt.
Aanvullende informatie over gevelisolatie
Bij de meeste woningen leidt de uitbreiding van VDL Nedcar niet tot een overschrijding van de huidige en reeds toegestane geluidbelasting door VDL Nedcar. Bij 67 woningen in Nieuwstadt en omgeving bleek het niet mogelijk om de geluidbelasting (met extra geluidmaatregelen) te beperken tot het niveau van de op dit moment toegestane geluidbelasting. Voor deze woningen is daarom een verhoging van de toegestane geluidbelasting nodig om de fabrieksuitbreiding mogelijk te maken. Uit onderzoek naar de geluidsituatie bij deze woningen bleek verder, dat ook bij deze woningen een aanvaardbaar akoestisch klimaat is gewaarborgd door de in het inpassingsplan opgenomen geluidmaatregelen. De noodzakelijke verhoging van de toegestane geluidbelasting ligt bovendien beneden de wettelijk toegestane grenswaarden. Gedeputeerde Staten hebben deze zogenaamde ‘hogere waarden industrielawaai’ daarom op 8 december 2020 kunnen vaststellen.
Gevelisolatie
Voor de 67 woningen, waarvoor er een hogere waarde industrielawaai is vastgesteld, is een gevelisolatieonderzoek uitgevoerd. De eigenaren van de vijf woningen in Nieuwstadt waar geluidsisolerende maatregelen aan de gevels nodig zijn, hebben ingestemd met een aanbod voor de uitvoering van de maatregelen. Deze maatregelen zijn gerealiseerd. Deze maatregelen waren nodig om ook na uitbreiding van VDL Nedcar, conform het Provinciaal Inpassingsplan (PIP), te voldoen aan de wettelijke binnenwaarde voor geluid.
Lees meer over het gevelisolatieonderzoek in het nieuwsbericht van 28 juni 2022
Via deze website en via de digitale nieuwsbrief kunt u de ontwikkelingen van de gebiedsontwikkeling VDL Nedcar volgen. Meld u hier aan voor de nieuwsbrief.
We organiseren, wanneer dat relevant is, informatie- en/of consultatiebijeenkomsten en plaatsen advertenties in huis-aan-huisbladen in Echt-Susteren en Sittard-Geleen.
Stel uw vraag per e-mail
Heeft u een vraag waarop u het antwoord niet kunt vinden via deze website, laat het ons weten. Ook eventuele andere vragen over dit project kunt u per e-mail stellen via het mailadres: gowvdlnedcar@prvlimburg.nl
Heeft bellen uw voorkeur, dan kunt u bellen met het serviceloket van Provincie Limburg, telefoonnummer 043 – 389 99 99 (bereikbaar tijdens kantooruren).